on-the-road2.reismee.nl

Sarasota en Fort Myers Beach

Woensdag 28 juli
Heerlijk geslapen in de luxe suite, prima ontbijt achter de kiezen en vervolgens richting museum, beetje cultuur opsnuiven. Helaas hadden we geen adres van het museum, alleen een naam, dus Tom kon ons dit keer niet weten. Vreemd genoeg bewegwijzeren die Amerikanen hun attracties niet. We hebben dus flink moeten zoeken, terwijl dit museum echt wereldberoemd is. Vreemd.
Het museum was meer dan de moeite waard. Het is een enorm terrein met daarop een aantal gebouwen. Een met een enorm (uiteraard, we zijn nog steeds in Amerika) miniatuurcircus, een met circuswagons, kostuums, e.d., een met de kunstcollectie van John Ringling en een was Ca d' Zan, het huis van John en Mabel Ringling. Ik was nooit zo'n circusfan totdat ik het boek Water voor de olifanten van Sarah Gruen las.Dit is een geromantiseerd verhaal over een rondreizend circus, echt een aanrader! Prachtig geschreven en je komt veel te weten over de circustreinen. Vroeger was heteen hele happening als hetcircus naar jouw omgeving kwam en ditwerd wel duidelijk bij het bekijken van het miniatuurcircus. Hethuis van John Ringlingis in Venetiaanse stijl gebouwd en is echt prachtig. Ook zijn kunstcollectie is indrukwekkend, eris een hal met Hollandse meesters als Rembrandt, Vermeer, Hals en minder bekende goden. Ook was er een hal vol met enorme schilderijen van Rubens, beelden van Rodin en ook van de bekende Franse schilders hing er het een en ander. Allemaal opgekocht door JohnRingling en nagelaten aan de staat. Behoorlijk wat cultuur gesnoven dus.
Daarna zo'n 2 uur gereden naar Fort Myers Beach. We zitten in een gezellig Bed & Breakfast, beheerd door een stel Duitsers. Zo'n 100 meter verderop is het nachtleven met boetiekjes,kroegjes en live muziek. Het strand is een paar minuten lopen. Geen haaien gelukkig, wel roggen. Helaas was het noodweer toen we aankwamen dus niet echt weer om te zwemmen. Het schijnt hier aan heteind van de middag regelmatig te plenzen, maar 's morgens is het stralend weer. We hebben over de boulevard geslenterd, gegeten en nu zitten we weerin de B&B. Een mooi baaitje erachter met krabben en als we geluk hebben een zeekoe en 2 zwembaden. Ziet er prachtig uit. Een mooie relaxte afsluiting van de vakantie.

Donderdag 29 juli
De plek is prachtig, maar de bedden wat minder. Merle heeft een sofa met een enorme kuil en wij slapen op van die roll-a-way-beds. Goed om al je rugspieren weer eens te voelen. Na een continental breakfast (geroosterd brood) eerst maar eens op zoek naar een nieuw badpak. Jullie kennen me, dus na 12 badpakken en tankini's gepast te hebben, heb ik de perfecte tankini gevonden. Vervolgens op weg naar Sanibel en Captiva ook wel bekend als de Bounty eilanden waar je prachtige schelpen kan vinden. Hier hebben we eerst een rondrit door een natuurpark gemaakt. Ik had het dolle plan om te gaan fietsen maar daarvoor was het echt veel te warm. Stapvoets gereden en onderweg af en toe uitgestapt voor wat snapshots. Helaas geen alligators gezien, wel veel mooie vogels, mangrovebosen vreemd gekleurde spinnen. Compleet oververhit op zoek naar café latte en dat gedronken op een terrasje met sproeiers en livemusic. Nu we weer wat bij onze positieven waren, op weg naar het strand. Werkelijk prachtige stranden met wit zand en heel helder water. Een behoorlijke golfslag (oké, geen Typhoon Lagoon, maar het leek er aardig op) en veel schelpen. GJ en Merle hebben zich flink vermaakt met het duiken naar schelpen. 's Avonds een hapje eten in een restaurantje en weer naar de Inn. Zo apart hier die restaurants: er staan 4 tv's aan (allemaal op een andere zender), er speelt een band (redelijk hard), dus enige conversatie is niet mogelijk. Iedereen staart naar de tv of naar de band.

Vrijdag 30 juli
Vandaag hadden we niet zoveel puf om veel te ondernemen. Eerst rustig ontbeten, beetje gepuzzeld en toen op naar het strand. Dat was vlakbij de Inn en het water was ook hier heel helder. Er werd gewaarschuwd voor stingray's (roggen) dus je moest schuifelend lopen. Komisch gezicht al die waggelende mensen in het water. De watertemperatuur is hier 31 graden, dus je hoeft niet tijden te bibberen om 'erdoor te komen'. IJsje gehaald (zeg maar ijs, 1 bol is hier net zo groot als bij ons 3) en weer naar het hotel. Daar alle koffers ingepakt en gewogen. Datviel nogal mee dus op naar ..... de Outlets. Slechts 138 winkels dit keer. Ik heb een winterjas gekocht (je verbaast je erover dat ze die hier überhaupt verkopen) bij Colombia en nog wat vestjes en blouses bij Esprit. Ik denk dat we nu wel op onze koffers moeten zitten, willen we ze dicht krijgen. Gegeten bij Denny's en het bed in.

Zaterdag 31 juli
Het plan was om vroeg te vertrekken, maar dat verliep wat anders. Wel vroeg opgestaan, ontbeten en toen was er een hoop commotie op de vlonder bij het hotel. Bleek er een manatee (zeekoe) in het baaitje te zwemmen. Een paar kinderen zwemkleding aan en het baaitje in. Merle ook haar bikini in en de baai in. De zeekoe was in een speelse bui, want hij kwam steeds langs de kinderen zodat ze hem (of haar?) konden aaien. Heel apart zo'n groot beest die onder je voeten zwemt, tegen je voeten aanduwt of zelfs naast je zwemt. Af en toe zag je een paar neusgaten boven water en hoorde je een hoop gebries en daar ging het beest dan weer. Een unieke ervaring!
Later vertrokken dus, maar met een geldige reden, op weg naar Billie Swamp Safari. Volgens de ANWB reisgids een unieke safari, georganiseerd door de originele indianenstam. Na 1,5 uur rijden waren we er. Behoorlijk commercieel, een soort mini dierentuin met alligators, schildpadden en vogels, uiteraard een giftshop en restaurant en shows met krokodillen en slangen. We hebben een kaartje gekocht voor een tochtje met een airboat. Dat was gaaf, zo'n propellorboot! Oordoppen in en gaan met dat ding. Helaas geen alligators gezien, of misschien ook wel gelukkig, want het leek me best eng zo'n beest naast je boot. Als toerist zit je niet zo hoog en om dan zo'n gevaarte naast je te zien opspringen leek me niet echt wat. Toch wel een bijzondere ervaring, we zagen buffels en veel vogels.
Daarna op weg naar Miami. Het hotel ligt vlakbij het vliegveld, maar is redelijk geluidsdicht.
's Avonds naar Miami Beach. Even naar het strand gekeken (druk) en toen naar de Ocean Drive, de bekendste straat van Miami. Veel neon, auto's, mensen en restaurantjes. Daar een hapje gegeten en onze ogen uitgekeken naar wat er allemaal langsliep en langsreed. Ik had helemaal geen Prodimed hoeven volgen om hier in het modebeeld te passen. Gewoon je kleren 2 maten te klein kopen, alles erin stouwen en aan alle kanten flink laten overhangen, dan had ik prima in het modebeeld hier gepast.
We hebben ook het Art Deco district bekeken, maar dat vond ik een beetje tegenvallen. Aardig wat leegstand en maar een paar mooie gebouwen.
Nu zitten we weer in onze 1 bedroomsuite en morgen moeten we de auto inleveren. De auto moet om 11.30 uur terug zijn en we vertrekken pas om 19.55 uur dus we moeten nog iets verzinnen om in de tussentijd te doen. Waarschijnlijk gaan we, net als Tom Hanks, uren op het vliegveld hangen.

Helpdesk

Hallo met de TomTom Helpdesk. Heeft u al gebruikt gemaakt van onze functie Nuttige Plaatsen bij navigeren naar? Waarschijnlijk vind u hier uw museum tussen. Wij wensen u verder een prettige reis namens alle medewerkers van de TomTom Helpdesk. Dank u.

a.reddering@web.de

Hoi lieverds, dat klinkt allemaal heerlijk ontspannen. Het boek van Sarah Gruen is inderdaad een aanrader (3x raden van wie ik het voor mijn verjaardag gekregen heb :-)) Morgen gaan wij voor drie weken naar La Palma, niet zo spectaculair maar hopelijk wel net zo relaxed als jullie laatste reisdagen. Jullie nog een paar heerlijke dagen en een goede reis terug, snel voorbij gegaan of niet? Het was weer geweldig om jullie reisverhaal mee te kunnen vervolgen, kunnen jullie gerust een jaarlijkse traditíe van maken. Dikke knuffel voor jullie allemaal van ons drietjes