on-the-road2.reismee.nl

Amish Country

Donderdag 15 juli
Vanochtend een wandeling gemaakt in Central Park. Heel bijzonder zo'n groot park middenin een drukke stad. De paardenkoetsjes rijden er tussen de taxi's en de auto's razen links en rechts voorbij. In de films ziet het er een stuk romantischer uit. Nog vergeten: we zagen gisteren die ster (Catherine) uit CSI vol Botox op een terrasje zitten. Niemand van ons wilde een handtekening of foto dus zijn we maar doorgelopen.

Na het wandelingetje door Central Park op naar Newark om de auto op te halen. Een taxiritje van ongeveer 45 minuten. De auto ophalen was weer een hele happening. We kregen direct een supervriendelijke neger achter ons aan die ons wel een mooiere en nieuwe auto kon bezorgen voor wat fooi. We rijden nu dus in een Ford Edge. Volgens ons wat minder luxe dan de auto van vorig jaar, maar inderdaad wel nieuw, er staat 5000 kilometer op de teller.

Daarna op naar Amish Country in Pennsylvania. Op de heenweg natuurlijk bij het 1e het beste Outletcenter gestopt. Tommy Hilfiger heeft niet zo heel veel kleren meer over nadat wij er waren. Op weg naar ons Bed&Breakfast Frogtown Acres kwamen we al heel wat buggy's met Amish tegen. Het Bed&Breakfast was heel pittoresk. We werden verwelkomd door Joe, de eigenaar en honderden fireflies. Heel apart al die lichtjes in het donker. We kregen een gezellige kamer, vol met prullaria (we voelden ons dus al gelijk thuis) en Merle mocht in de alkoof slapen. Eindelijk een normaal bed en geen slaapbank!

Vrijdag 16 juli
We moesten om 08.30 uur ontbijten (vakantie noemen ze dat) en dat was erg gezellig. We zaten met andere, Amerikaanse gasten aan tafel en Joe zorgde ervoor dat iedereen met elkaar kennis maakte en verhalen uitwisselde. Het ontbijt was niet Prodimed proef, maar wel erg lekker. Joe tekende een kaart voor ons en stippelde uit waar we allemaal naar toe moesten. We zijn begonnen met een buggyride. We reden langs Amish farms en de menner vertelde onderweg allerlei wetenswaardigheden over de Amish. Ik dacht dat ze heel strikt leven, zonder elektriciteit, maar het blijkt dat ze best elektriciteit mogen gebruiken, maar geen apparaten mogen bezitten die op elektriciteit werken. Daarna hebben we in een Experience Theater een film gezien over rumspringa, de puberteit van Amish kinderen. Ze mogen dan nog alles doen wat wij ook kunnen doen en vervolgens moeten ze kiezen of ze voor een Amish of ander leven kiezen. Heel interessant. Daarna naar een marktje met Amish prulletjes (altijd leuk voor ons) en proeverijen (whoopie pie, mjam, ook niet Prodimed proof). Toen nog langs een zuivelboerderij met allerlei smaken ijs (ben erg benieuwd hoe het gaat met die kilo's als we terug zijn) en daarna op naar ....................... nog meer outlets: Ralph Lauren, weer Tommy en nog veel meer. We denken dat we nu al aan het gewicht zitten wat mee terug mag. Maar goed, het kost weer bijna niets.
Om 21.00 uur werden we de winkel uitgegooid en zijn we wat gaan eten bij Jenny's Diner, een truckerscafé waar we de vorige avond ook gegeten hadden. Merle had daar gelijk een fan en kreeg een prachtig T-shirt cadeau. We hebben natuurlijk flink gepusht zodat we de komende jaren onze vakanties bij schoonfamilie in de USA kunnen doorbrengen. 's Avonds laat het bed in en de alkoof in en ronken maar.

Ton

Mochten jullie die vriendelijke neger nog een keer tegen komen, ik ken iemand die haar Atos wel wil omruilen. Let wel op dat de reis niet op een ezel eindigt! Groetjes en heel veel plezier nog, Ton